1. Dziękuję za przygotowanie kościoła na Triduum Paschalne i Święta Wielkanocne rodzinom Państwa Kołdejów, Kuczyńskich, Piotrowskich i Pawlików, oraz za złożoną z tej okazji ofiarę. Gorące Bóg zapłać. Na przyszłą niedzielę bardzo proszę o posprzątanie świątyni rodziny Państwa Zwolskich, Śmietanków, Popisów i Kamińskich.
2. Bardzo gorąco dziękuję tym wszystkim, którzy przygotowali dekorację na Triduum Paschalne, za sam wyjątkowy pomysł, piękne wykonanie i wystrojenie kościoła. Bóg zapłać.
3. Dziękuję również tym, dzięki którym mogliśmy przeżyć Liturgię Triduum Paschalnego : Panu Organiście, któremu wytrwale pomagała Ania, przedstawicielom ministrantów : Mikołajowi, Jakubowi i Piotrowi. Wszystkim bardzo gorąco dziękuję. Nagroda będzie gdy otworzą pizzerie i będziemy mogli się spotkać.
4. Dziękuję za wszelką życzliwość wobec parafii, nas kapłanów i za ofiary które składacie do koszyczka jak i za te, które wpłacacie na konto parafialne. Bardzo dziękuję.
5. Przeżywamy Oktawę Wielkanocy. Czyli osiem dni, które wspominają dzień Zmartwychwstania Chrystusa. Z tego względu w piątek nie obowiązuje nas wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Nie ma postu.
6. Jutro Poniedziałek Wielkanocny Msze święte o godz. 8.00, 10.00, 12.00 i popołudniu o godz. 16.00.
7. Oktawę zakończymy za tydzień w Niedzielę Miłosierdzia Bożego. O to aby tą niedzielę ogłosić Niedzielą Miłosierdzia, prosił Pan Jezus św. Faustynę. Dlatego tego dnia o godz. 00 Koronka do Bożego Miłosierdzia, do godz. 16.00 wystawienie Najświętszego Sakramentu, podczas którego wysłuchamy fragmentów Dzienniczka św. Faustyny.
8. Z oczywistych względów wyjazd do Oświęcimia i Wadowic jest przesunięty, wstępnie na koniec lipca. Gdyby ktoś się chciał wypisać to trzeba to zgłosić.
9. Zachęcam do lektury Gościa Niedzielnego, dziś w wersji papierowej, a w nim wszystko o tych największych i najważniejszych świętach Wielkanocnych. Proszę zabrać do domu również książki o kard. Wyszyńskim i o Fatimie, a dzieciom wziąć numer Małego Gościa Niedzielnego.
10. Solenizantom i Jubilatom dzisiejszego dnia i tygodnia najpiękniejsze życzenia, obfitych łask Bożych, zdrowia szczególnie i opieki Waszych świętych Patronów.
11. Życzenia świąteczne w imieniu ks. Darka i swoim.
Chrystus zmartwychwstał Alleluja !!!
Prawdziwie zmartwychwstał Alleluja !!!
Z okazji tych najpiękniejszych Świąt Wielkiej Nocy, gdy nasz Pan pokonał wszelkie moce ciemności, zła, śmierci i zwyciężył, życzmy Wam Moi Drodzy aby Was umacniał swoją siłą do pokonywania w sobie lęku, bojaźni, złości, niecierpliwości. Aby to co przyniósł, w swoim miłosiernym zmartwychwstaniu, umacniało Wasze rodziny przede wszystkim we wzajemnej miłości, obdarzyło niezbędnym pokojem, jednością, radością z bycia razem, nawet na odległość, jak również potrzebnym zdrowiem. Aby w ten sposób pomógł nam jak najlepiej przeżyć te wyjątkowe Święta, i jak najszybciej, wrócić do normalnego życia i funkcjonowania, a szczególnie wrócić do naszego kościółka, bo bardzo za Wami tęsknimy.
Błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Chrystusa życzą Wasi księża :
ks. Tomasz
Ks Dariusz
1. Dziękuję za przygotowanie kościoła na dzisiejszą niedzielę rodzinom Państwa Korzeniów, Ceglarzów i Zwolińskich, oraz za złożoną z tej okazji ofiarę. Gorące Bóg zapłać. Na Triduum Paschalne i Święta Wielkanocne bardzo proszę o posprzątanie świątyni, w środę po południu, rodziny Państwa Kołdejów, Kuczyńskich, Zdybów i Pawlików.
2. Dziękuję za ofiary złożone w ciągu minionego tygodnia jak również za te, które wpłynęły na konto parafialne. Bóg zapłać.
3. Rozpoczęliśmy najważniejszy Tydzień w ciągu roku, w którym będziemy przeżywali Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa. W tym roku jest on naprawdę Wielki, wielkością i dziełem Chrystusa, i wyjątkowy sytuacją, w której się obecnie znajdujemy. Zgodnie z wszystkimi wytycznymi, które wciąż obowiązują, Triduum Paschalne, do Wielkiej Soboty, będziemy przeżywali, jak do tej pory. Nie wiemy czy coś się zmieni na same święta.
A porządek nabożeństw, w naszym kościele, będzie następujący :
Wielki Czwartek – Msza Wieczerzy Pańskiej – godz. 18.00. Następnie przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Ołtarza Adoracji, tzw. Ciemnicy. Zachęcamy do indywidualnej adoracji – Kościół będzie otwarty do godz. 22.00
Wielki Piątek – Kościół będzie otwarty od 7.00.
– godz. 15.00 Koronka do Bożego Miłosierdzia,
– godz. 17.00 – Droga Krzyżowa,
– godz. 17.30 – Nabożeństwo Wielkopiątkowe, na zakończenie przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Grobu.
Kościół będzie otwarty do godz. 24.00 – zachęcamy do osobistej adoracji.
Wielka Sobota – Kościół otwarty od godz. 7.00,
Nie będzie poświęcenia pokarmów !!! Tekst błogosławieństwa znajduje się na stronie parafialnej. Należy go odmówić przed śniadaniem wielkanocnym.
– godz. 15.00 – Koronka do Bożego Miłosierdzia,
– godz. 18.00 – Wigilia Paschalna.
Kościół otwarty będzie do godz. 22.00 – zachęcamy do adoracji.
Niedziela Zmartwychwstania – Rezurekcja o godz. 6.00.
następnie msze o godz. 10.00, 12.00 i 16.00. Różaniec o godz. 15.30
Poniedziałek Wielkanocny – msze jak w każdą niedzielę. Różaniec o godz. 15.30.
We wszystkich nabożeństwach możemy uczestniczyć przez Internet
4. Zachęcamy do lektury Gościa Niedzielnego w wersji elektronicznej – e.gosc.pl
5. Solenizantom i Jubilatom dzisiejszego dnia i tygodnia najpiękniejsze życzenia, obfitego Bożego błog. wszelkich darów, szczególnie zdrowia, i opieki Waszych świętych Patronów.
Wyznanie wiary w Boga i Jego Opatrzność nad światem ma wielkie znaczenie dla ludzkiego życia. Przypomina, że dla Boga nie ma nic niemożliwego, że jest On Władcą wszechświata i Panem ludzkiego losu. Bóg nie pozostawia dzieła stworzenia samemu sobie, ale troszczy się o dobro duchowe każdego człowieka. Wiara w Opatrzność Bożą może być jednak wystawiona na próbę w obliczu zła i cierpienia, zwłaszcza o wymiarze tak globalnym, jak pandemia spowodowana przez koronawirusa SARS-CoV-2.
„Na naszych placach, ulicach i miastach zebrały się gęste ciemności – mówił papież Franciszek w swojej przejmującej homilii na pustym Placu Świętego Piotra – ogarnęły nasze życie, wypełniając wszystko ogłuszającą ciszą i posępną pustką, która paraliżuje wszystko na swej drodze. Czuje się je w powietrzu, dostrzega w gestach, mówią o tym spojrzenia. Przestraszyliśmy się i zagubiliśmy” (27.03.2020 r.).
W czasie pandemii ludzie doświadczają lęku, który przybiera różne kształty. Najczęściej jest to lęk przed śmiercią, będący przyczyną wielu innych ludzkich obaw. Z tego podstawowego lęku wyrastają inne: lęk przed zarażeniem, chorobą, odejściem bliskich osób, bezrobociem, bankructwem, blokadą szans rozwoju, długotrwałą izolacją. Nie można też zapomnieć o dotkliwym lęku przed samotnością, utratą sensu życia, przed zwątpieniem w Bożą Opatrzność i związaną z tym wszystkim obawą o przyszłość świata.
Oprócz rozmaitych przejawów strachu, będącego spontaniczną reakcją ludzi na dostrzegane niebezpieczeństwa, pojawia się także negatywne zjawisko sztucznego wywoływania lęku generowane przez współczesnych proroków pesymizmu, apokaliptycznego końca świata i rzekomej „godziny działania karzącego Boga”. Głównym błędem owych samozwańczych proroków jest nieprawomocne i zarazem sugestywne wypowiadanie się w imieniu Boga, promowanie prostych i naiwnych „recept” na zmianę sytuacji, błędne pojmowanie Opatrzności Bożej jako mechanicznej i natychmiastowej interwencji Bożej na zawołanie człowieka. Rodzi się tu niebezpieczeństwo manipulowania Bogiem, wystawiania Go na próbę, a w konsekwencji niedopuszczalnego rozliczania Boga. Człowiek nie może stać się zuchwałym sędzią oskarżającym Boga. Na tej złudnej drodze nigdy nie znajdzie satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie o sens cierpienia.
W sytuacji narastającego lęku, którego liczne formy dotyczą realnych i konkretnych zagrożeń, pojawia się również niebezpieczeństwo rozpaczy. Jest ona szczególnie destrukcyjna. Rozpacz – w odróżnieniu od innych form lęku – nie jest spontaniczną reakcją człowieka na jakieś konkretnie rozpoznane zagrożenie, lecz subiektywnym stanem poczucia beznadziejności, całkowicie paraliżującym osobę ludzką. Rozpacz jest wyrazem skrajnego braku wiary w możliwość pokonania niebezpieczeństwa, całkowitego zwątpienia w możliwość pozytywnej zmiany.
W obecnym czasie pandemii, naznaczonym ludzką skłonnością do rozpaczy, Kościół na nowo odkrywa swoją misję, którą jest głoszenie Chrystusa jako źródła nadziei, pociechy i umocnienia. Będąc sakramentem nadziei w świecie dotkniętym cierpieniem i zwątpieniem, Kościół rozpoznaje swoją odpowiedzialność za stan nadziei w ludzkich sercach i za wiarę w przezwyciężenie groźby destrukcyjnej rozpaczy. Wspólnota Kościoła jest wezwana, aby szczególnie w sytuacji zagrożenia okazywać swoje macierzyńskie i miłosierne oblicze, zatroskane o umocnienie nadziei w sercach ludzi zmagających się ze światową pandemią.
Najpełniejszą odpowiedzią na pytanie o sens zła i cierpienia jest Ewangelia, Dobra Nowina o Bogu, który objawił się w Jezusie Chrystusie jako Pan życia i śmierci, Zwycięzca piekła i szatana, Odkupiciel człowieka i wszelkiego stworzenia. On zwyciężył zło i daje nam udział w tym zwycięstwie. „On jest naszą nadzieją, jest najpiękniejszą młodością tego świata. Wszystko, czego dotknie, staje się młode, staje się nowe, napełnia się życiem. […] On żyje i chce, abyś żył” (Franciszek, Christus vivit, nr 1).
Katechizm Kościoła Katolickiego uczy, że dopuszczenie przez dobrego i wszechmocnego Boga zła fizycznego i moralnego jest tajemnicą, na którą światło rzuca Chrystus. Podkreśla też, iż – choć zło nie staje się dobrem – Bóg ze zła może wyprowadzić dobro: „Z największego zła moralnego, jakie kiedykolwiek mogło być popełnione, z odrzucenia i zabicia Syna Bożego, spowodowanego przez grzechy wszystkich ludzi, Bóg, w nadmiarze swej łaski, wyprowadził największe dobro: uwielbienie Chrystusa i nasze Odkupienie” (KKK 312).
W obliczu realnego niebezpieczeństwa płynącego z faktu pandemii rodzą się ze strony pseudoreligijnych interpretatorów szkodliwe postulaty. Niezgodne z biblijnym obrazem Boga jest ukazywanie Go jako niemiłosiernego sędziego, bezdusznego kontrolera ludzkich działań, mściwego tyrana lub przeciwnie – obojętnego władcy świata, zdystansowanego obserwatora ludzkiego teatru dziejów. Niebezpieczne jest obsesyjne szukanie kozła ofiarnego jednoznacznie odpowiedzialnego za pandemię, a także praktyka potępiania, stygmatyzowania, obwiniania całych grup ludzkich za zło pandemii.
Szkodliwe jest propagowanie fałszywej historiozofii, powoływanie się na prywatne pseudoobjawienia i sny, nonszalancka, wyrwana z kontekstu egzegeza biblijna, ignorowanie, marginalizowanie lub nawet otwarte kwestionowanie współczesnego nauczania Kościoła. Ze słuszną krytyką spotyka się nierozróżnianie porządku natury i łaski, wymiaru duchowego i materialnego, prowadzące do lekceważenia zasad bezpieczeństwa podczas liturgii.
Niedopuszczalne jest magiczne traktowanie sakramentów i sakramentaliów, promowanie wizji Kościoła jako bezpiecznej arki, przeznaczonej wyłącznie dla świętych i sprawiedliwych. Pojawia się niekiedy ukryta pochwała indywidualizmu i egoizmu, wyrażająca się w poszukiwaniu ratunku wyłącznie dla siebie i swoich bliskich, czy współwyznawców, którzy dzięki realizacji proponowanych akcji zostaną zachowani od nieszczęścia.
Dojrzała religijność wyraża się zarówno w odrzuceniu kwietyzmu, postawy polegającej na braku jakichkolwiek działań w oczekiwaniu na pomoc Bożej łaski, jak i pelagianizmu, polegającego na przekonaniu, że człowiek sam z siebie jest w stanie osiągnąć zbawienie i rozwiązać wszystkie problemy. Należy natomiast dowartościować postawę synergii, czyli współpracy człowieka z Bogiem, połączenia ludzkich działań z otwarciem na dar Bożej łaski, rzetelnej wiedzy z głęboką wiarą, codziennej aktywności z gorącą modlitwą.
Odrzucając pesymistyczne i fatalistyczne rozumienie historii, Kościół ukazuje Chrystusa jako sens dziejów świata, a Boga jako naszą absolutną przyszłość. Na początku nowego tysiąclecia św. Jan Paweł II wyraził życzenie, aby Kościół stawał się domem i szkołą komunii. „Duchowość komunii – pisał w Novo millennio ineunte to przede wszystkim spojrzenie utkwione w tajemnicy Trójcy Świętej, która zamieszkuje w nas i której blask należy dostrzegać także w obliczach sióstr i braci żyjących wokół nas. Duchowość komunii to także zdolność odczuwania więzi z bratem w wierze dzięki głębokiej jedności mistycznego Ciała, a zatem postrzegania go jako «kogoś bliskiego», co pozwala dzielić jego radości i cierpienia, odgadywać jego pragnienia i zaspokajać jego potrzeby, ofiarować mu prawdziwą i głęboką przyjaźń” (nr 43).
Pandemia ogarniająca wszystkie kraje świata odsłania naszą kruchość egzystencjalną i złudne poczucie samowystarczalności. Jednocześnie mobilizuje do odkrycia braterstwa i przynależności do jednej rodziny ludzkiej. Możemy ją odczytać jako globalny „znak czasu” będący wezwaniem do jedności, współpracy, solidarności i odpowiedzialności ludzi wierzących i niewierzących, chrześcijan i wyznawców innych religii. Szczególna wdzięczność należy się pracownikom służby zdrowia: lekarzom, pielęgniarkom, diagnostom, wolontariuszom za ich ofiarną, wręcz bohaterską służbę dla ratowania życia i zdrowia ludzkiego.
Konieczne dla walki z epidemią ograniczenia swobody przemieszczania się i gromadzenia są szczególnie bolesne dla wiernych, pozbawionych bezpośredniego dostępu do Eucharystii i sakramentów Kościoła. Możemy jednak łączyć się duchowo z Chrystusem Eucharystycznym za pośrednictwem transmisji telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Możemy ten trudny czas wykorzystać do odnowienia praktyki modlitwy domowej i rodzinnej, do konkretnych uczynków miłosierdzia, zwłaszcza wobec osób starszych i samotnych, szczególnie zagrożonych epidemią. Codzienna modlitwa różańcowa może stać się dla nas szkołą głębokiej wiary połączonej z ofiarną służbą bliźniemu na wzór Maryi, Wspomożycielki Wiernych.
Warto postrzegać okres trwania pandemii jako czas próby i wyboru, zgodnie ze słowami papieża Franciszka: „Nie jest to czas Bożego sądu, ale naszego osądzenia: czas wyboru tego, co się liczy, a co przemija, oddzielenia tego, co konieczne od tego, co nim nie jest. Jest to czas przestawienia kursu życia ku Tobie, Panie, i ku innym” (27.03.2020 r.).
Abp Stanisław Budzik
Metropolita Lubelski
Przewodniczący
Komisji Nauki Wiary KEP
Lublin, 31 marca 2020 r.
02/06/2025 15:37
22/05/2022 21:44
15/05/2022 21:57
08/05/2022 22:54
30/04/2022 22:07
8.00, 10.00, 12.00, 16.00
O godz. 18.00
O godz. 17.00
Niedziela godz. 7.30 i 11.30
Niedziela godz. 15.15
Piątek godz. 17.00
Godz. 17.30
Godz. 17.15
"Bo gdzie dwóch lub trzech jest zebranych w moje imię, tam jestem wśród nich"